CATI czy CAWI? Którą metodę wybrać? Czy jedna jest lepsza od drugiej?

CATI (Computer Assisted Telephone Interviews) jest to metoda zbierania informacji w ilościowych badaniach rynku. System, który wykorzystuje oprogramowanie komputerowe towarzyszące ankieterowi przy przeprowadzaniu wywiadu prowadzonego drogą telefoniczną. Odpowiedzi zaznaczane są w komputerowej wersji ankiety. Do zalet takiej formy badań należy przede wszystkim stosunkowo krótki czas zbierania danych. Dzwoniąc z jednego miejsca możemy przebadać ogromną grupę respondentów i dotrzeć do tych, do których ciężko dotrzeć fizycznie. Gromadzenie danych bezpośrednio na komputerze pozwala zaraz po zakończeniu badania przystąpić do analizy wyników. Należy zaznaczyć, że metoda CATI wybierana jest tak często, gdyż wiąże się z niskimi kosztami. Minusem jest ilość zadawanych pytań oraz poziom ich trudności. Nie sprzyja zadanie respondentowi kilkudziesięciu pytań o zawiłej i długiej treści, gdyż spodziewać się możemy, że odłoży on słuchawkę w połowie naszego badania. Ponadto posługując się metodą CATI nie mamy możliwości zweryfikowania reakcji respondenta na dane pytanie, co czasami jest istotną formą odpowiedzi.

CAWI (Computer Assisted Web Interviews) jest także metodą ilościową badań rynku opierającą się na wywiadzie internetowym, gdzie respondentom rozsyłany jest kwestionariusz. Dużym plusem jest możliwość wypełniania kwestionariuszy w dowolnym miejscu i czasie mając jedynie dostęp do internetu. Metoda ta pozwala być anonimowym, co może wpłynąć na rzetelność odpowiedzi badanych osób. Niezastąpioną zaletą jest ograniczenie kosztów oraz czasu, a wyniki znajdują się w formie bazy danych na komputerze i są gotowe do analizy. Ankiety internetowe pozwalają również na umieszczanie zdjęć, filmów czy innych plików, czego nie możemy zrobić posługując się badaniem CATI.

Co więc wybrać? Odpowiedz na to pytanie nie jest jednoznaczna. Obie formy cechują się różnorodnością i oparte są na minimalnie innych wymaganiach.

By wybrać odpowiednią metodę należy określić cel i dopasować tematykę badania do odpowiedniej grupy docelowej. Biorąc pod uwagę wciąż rosnącą potęgę Internetu oraz wzrastający odsetek ludzi, którzy mają do niego dostęp można by wnioskować, że metoda CAWI będzie trafnym wyborem. Owszem. Będzie trafnym wyborem dla ludzi młodych i aktywnych zawodowo, dla których dostęp do internetu jest jak dostęp do energii elektrycznej. W obecnych czasach mobilność społeczeństwa bardzo wzrosła, w związku z czym spędzamy stosunkowo mniej czasu w domu i ciężej jest zastać osobę, która znajdzie czas na odpowiadanie przez telefon stacjonarny na zadane pytania. Błędem natomiast może być przeprowadzenie badania CAWI wśród osób starszych, emerytów czy rencistów. Osoby te często nie mają dostępu do komputera lub zwyczajnie nie chcą mieć z nim styczności.

Podsumowując – zarówno metoda CATI jak i CAWI są nieocenionym sposobem badań rynku przy niewielkim nakładzie kosztów oraz krótkim czasie. Dotychczas wersja telefoniczna jest wykorzystywana częściej natomiast internetowe kwestionariusze sukcesywnie zyskują na popularności.