Na czym polega skuteczność badań internetowych?

Internet stanowiąc niepowtarzalną kopalnię informacji pozwala także na zapoznanie się z opiniami jego użytkowników. Właściwie to stanowi on niewyczerpalne źródło danych, które można w odpowiedni sposób wykorzystać. Należy pamiętać, że użytkownicy Internetu posiadają opinie na bardzo wiele tematów. Co więcej bardzo łatwo jest do nich dotrzeć oraz podtrzymywać z nimi kontakt, a więc też na tym osadza się główna zaleta badań online.

 

Proces badawczy ma być skuteczny

Badanie przeprowadzane za pomocą Internetu mogą odbywać się na specjalnych platformach tzw. panelach konsumenckich. Pozwalają one na gromadzenie zainteresowanych użytkowników wypełnianiem płatnych ankiet w jednym miejscu, co nie tylko ułatwia z nimi kontakt. Wszelkie badania online mają na celu:

  • skrócenie procesu badawczego;
  • weryfikację otrzymywanych danych;
  • szybką analizę wyników.

 

Cel: polepszyć relację z odbiorcą

Jeśli natomiast na ten rodzaj badań spojrzy się z perspektywy użytkowników takich paneli można podkreślić takie walory jak:

  • możliwość wypełniania ankiety w wybranych okolicznościach;
  • urozmaicenie badania;
  • ominięcie odpowiadania przed ankieterem.

Jak widać wszelkie badania tego typu mają na uwadze podniesienie standardów procesów badawczych, a także polepszenie kontaktów zachodzących między stronami.

 

Ankietowani nie lubią być oceniani

Badania online z perspektywy jego odbiorcy docenia się za wzmocnienie poczucia anonimowości oraz wyeliminowanie czynnika oceniającego. Z jednej strony zauważanie się podniesienie komfortu w aspekcie wypełniania ankiety, zaś z drugie strony wzrasta poczucie słuszności własnej postawy, co pozwala na:

  • uzyskanie prawdziwych odpowiedzi;
  • poprawne uchwycenie rzeczywistości;
  • właściwe wykorzystanie narzędzia badawczego.

 

Technologia pozytywnie wpływa na czas badania

Dla badań online dedykowana jest tak zwana metoda CAWI, czyli internetowej wersja ankiety papierowej. Jej najmocniejsza strona skupia się na możliwości swobodnego modyfikowania i zawierania różnych treści czy to wizualnych czy audio. Alternatywą dla tej metody są badania przeprowadzane metodą CAPI, które jest formą wywiadu bezpośredniego przeprowadzanego przy wykorzystaniu narzędzi mobilnych, co skraca czas analizy danych, a jednocześnie obniża koszty przeprowadzenia projektu badawczego, lecz nie niweluje czynniki oceniającego, który może wnieść ankieter.