Przystępność badań – omnibus

Badania rynku stanowią ważną część procesu decyzyjnego w największych przedsiębiorstwach. Nie tylko dlatego, że je na to stać – lecz dlatego, że nie stać ich, żeby nie korzystać z mądrości badań, którym często zawdzięczają swą czołową pozycję.

Podstawą oferty skierowanej do konsumentów najlepiej uczynić właśnie oczekiwania tej grupy. Nowoczesne metody socjologiczne pozwalają na zapoznanie się z opiniami klientów znacznie szybciej i taniej, niż do tej pory było to możliwe. W wydanym ponad 10 lat temu podręczniku badań rynku przeczytać można, że pojedynczy projekt kosztuje tyle co średniej wielkości limuzyna – dziś porównanie to mogłoby się okazać trafne co najwyżej w celu zobrazowania szybkości badania, niż jego ceny.

CATI

Dzięki technice wspieranego komputerowo wywiadu telefonicznego (ang. Computer Assisted Telephone Interviewing – CATI) możliwe stało się zrezygnowanie ze standardowych ankiet papierowych, których druk, przesyłanie i wtórna digitalizacja zebranych danych generowały ogromne koszty i długi czas realizacji. Przyspieszenie ankietyzacji metodą CATI okazało się zawrotne – dzięki temu jesteśmy w stanie pochwalić się czasem realizacji badania wynoszącym jedynie 7 dni!

Koszty obniżone wcześniej ze względu na zastosowanie techniki CATI obniżyliśmy raz jeszcze przy pomocy prostego rozwiązania – skompilowaliśmy projekty wielu zamawiających w jednej ankiecie, dzięki czemu są one ponoszone są przez zlecających wspólnie. Dzięki temu oferujemy cenę zadania jednego pytania grupie 1000 dorosłych mieszkańców Polski na poziomie 400 zł.

Procedura

Badanie omnibusowe, którego realizacja trwa 7 dni, a cena pojedynczego pytania wynosi 400zł to Omnibus CATI. Rusza pierwszego dnia każdego miesiąca, a na dwa tygodnie przed startem każdej edycji badania przyjmowane są zamówienia. Po zakończeniu ankietyzacji metodą CATI wyniki niemal natychmiast dostępne są na potrzeby analiz statystycznych. W ten sposób przygotowywana jest podstawowa wersja raportu, którą 7 dni po stracie badania otrzymują zamawiający. Raport w wersji podstawowej obejmuje zestawienia tabelaryczne (liczbowe i procentowe) dotyczące pytań zleconych przez zamawiającego.

Za dodatkową opłatą raport można poszerzyć o bardziej zaawansowane analizy statystyczne, weryfikację hipotez statystycznych, mającą na celu wyłonienie istotnych zależności między zmiennymi, a także o elementy metody opisowej, ułatwiające interpretację wyników badania omnibusowego.

Omnibus CATI może być szczególnie użyteczny jako narzędzie pomiaru okresowego określonego aspektu – na przykład stanu wiedzy społeczeństwa na dany temat przed, w trakcie i po zakończeniu akcji promocyjnej, informacyjnej lub kampanii społecznej.